Meditatie

Meditation: Just Being

The Mind and Thinking

Meditation Monkey Mind

Urban Monk

Meditatie

Casper Stubbe neemt je mee naar een mooie plek in de stad. Om de kwaliteit van stilte te ervaren. Meestal in een kleine groep.

www.urbanmonk.nl

Grondingsmeditatie

Irene Langeveld biedt gratis meditaties aan. De grondingsmeditatie kun je o.a. ook leren bij het Centrum voor Leven en Intuïtie . Benieuwd wat het voor jou doet.

www.irenelangeveld.nl

Bodyscan voor het slapen

Ontspanning en Meditatie (Osho)

Totale ontspanning is het hoogste goed. Dat is het moment dat je een boeddha wordt. Je kunt op dit moment nog niet helemaal ontspannen zijn; in je diepste wezen zal er een spanning blijven bestaan.

Wanneer je begint je te ontspannen, begin met de buitenkant – dat is waar we zijn en we kunnen alleen beginnen waar we zijn. Ontspan de buitenkant van je wezen – ontspan je lichaam, ontspan je gedrag, ontspan je daden. Loop op een ontspannen manier, eet op een ontspannen manier, praat, luister op een ontspannen manier. Vertraag elk proces. Jaag jezelf niet op en wees niet gehaast, alsof je de eeuwigheid ter beschikking hebt – in feite is dat ook zo. We zijn hier vanaf het begin en we zullen hier tot het einde zijn, als er een begin en een einde zou zijn. In feite is er geen begin en geen einde. We zijn hier altijd geweest en we zullen hier altijd zijn. Vormen blijven veranderen, maar niet de substantie, de kleren veranderen, maar niet de ziel.

Spanning betekent haast, angst, twijfel. Spanning betekent een voortdurende poging om jezelf te beschermen, om je zeker te voelen, om veilig te zijn. Spanning betekent dat je je nu voorbereidt op morgen of op het hiernamaals – bang dat je morgen niet in staat bent de realiteit onder ogen te zien; wees dus voorbereid. Spanning betekent dat je niet echt geleefd hebt, je liet het leven op de een of andere manier passeren; je laat het niet los, het hangt nog om je heen.

Onthoud iets heel fundamenteels in het leven: iedere ervaring die niet geleefd is, zal om je heen hangen, zal van je eisen: ‘Voltooi me! Leef me! Maak me af!’ Er is een wezenlijke kwaliteit in elke ervaring: ze neigt ertoe voltooid te willen worden, afgemaakt. Zodra het voltooid is, vervliegt het; onvoltooid blijft het je achtervolgen, dwars zitten, je aandacht vragen. Het zegt: ‘Wat ga je met me doen? Ik ben nog steeds onvoltooid – vervul me!’
Je hele verleden hangt nog om je heen, niets is voltooid – omdat je niet echt geleefd hebt; alles is op de een of andere manier omzeild, half geleefd, alleen maar zo-zo, lauwwarm, zonder intensiteit, zonder passie. Je hebt rondgelopen als een slaapwandelaar. Dus dat verleden blijft aan je hangen, en de toekomst brengt angst teweeg. En tussen het verleden en de toekomst zit je heden geperst, wat de enige realiteit is.

Je zult je vanaf de buitenkant moeten ontspannen. De eerste stap naar ontspanning is het lichaam. Denk eraan om zo vaak als je kunt je lichaam van binnen te voelen of er ergens spanning is – in je nek, in je hoofd, in je benen. Ontspan dit lichaamsdeel bewust. Ga gewoon naar dat deel van het lichaam en verleid het, vraag het liefdevol om te ontspannen.

En je zult verbaasd zijn: als je een deel van je lichaam benadert, luistert het lichaam naar je, gehoorzaamt het je – het is jouw lichaam! Ga met gesloten ogen je lichaam binnen van je tenen naar je hoofd, op zoek naar een plek die gespannen is. En praat er dan mee, zoals je met een vriend praat; laat er een dialoog tussen jou en je lichaam ontstaan. Zeg ertegen dat het zich kan ontspannen, en: ‘Er is niets om bang voor te zijn. Wees niet bang. Ik ben hier om voor je te zorgen – je kunt je ontspannen.’ Langzaam maar zeker zul je de kunst leren. Dan wordt het lichaam ontspannen.

Neem dan de volgende stap, ga iets dieper: zeg tegen de mind dat hij zich kan ontspannen. En als het lichaam luistert, dan luistert de mind ook, maar je kunt er niet mee beginnen – je moet beginnen bij het begin. Je kunt niet in het midden beginnen. Veel mensen beginnen met de mind en falen dan; ze falen omdat ze op de verkeerde plek beginnen. Alles moet in de juiste volgorde gedaan worden.

Als het je lukt om je lichaam welbewust te ontspannen, dan zul je ook in staat zijn je mind welbewust te ontspannen. De mind is een ingewikkelder fenomeen. Zodra je jezelf erop vertrouwt dat je lichaam naar je luistert, krijg je een nieuw zelfvertrouwen. Nu kan zelfs de mind naar je luisteren. Het zal wat langer duren met de mind maar na verloop van tijd neemt de spanning af.

Als de mind ontspannen is, begin dan je hart te ontspannen, de wereld van je gevoelens, emoties – wat zelfs nog ingewikkelder, subtieler is. Maar nu zul je met vertrouwen te werk gaan, met groot vertrouwen in jezelf. Nu weet je dat het mogelijk is. Als het mogelijk is met het lichaam en mogelijk is met de mind, dan is het ook mogelijk met het hart. En alleen als je deze drie stappen hebt genomen, kun je de vierde nemen. Nu kun je het binnenste van je wezen binnengaan dat voorbij het lichaam, de mind en het hart gaat: het centrum van je bestaan. En je zult in staat zijn ook dat te ontspannen. En die ontspanning geeft je de grootst mogelijke vreugde, de hoogste extase, acceptatie. Je zult vol gelukzaligheid en blijdschap zijn. Je leven wordt een dans.

Het hele bestaan danst, behalve de mens. Het hele bestaan is in beweging op een hele ontspannen manier; er is beweging, zeker, maar volkomen ontspannen. Bomen groeien en vogels kwetteren en rivieren stromen, sterren bewegen: alles gaat heel ontspannen zijn gangetje ... zonder haast, zonder gejaag, zonder zorgen en zonder verspilling. Alleen de mens is een slachtoffer geworden van zijn mind.

De mens kan boven de goden uitrijzen en lager dan de dieren vallen. De mens bevat een groot spectrum, van het laagste tot het hoogste. De mens is een ladder.

Begin bij het lichaam en ga dan langzaam maar zeker dieper. En begin niet met iets nieuws, tenzij je het eerste hebt opgelost. Begin niet met de mind zolang je lichaam gespannen is. Wacht daarmee. Werk eerst met het lichaam. En kleine dingen kunnen al een enorme hulp zijn.

Je loopt op een bepaald tempo; dat is een gewoonte geworden, een automatisme. Probeer nu langzaam te lopen. Boeddha zei altijd tegen zijn discipelen: “Loop heel langzaam en zet iedere stap heel bewust.” Als je iedere stap heel bewust zet, zul je langzaam lopen. Als je rent, je haast, zul je vergeten het te onthouden. Daarom loopt Boeddha heel langzaam. Probeer gewoon heel langzaam te lopen en je zult verbaasd zijn – er ontstaat een nieuw bewustzijn in je lichaam. Eet langzaam, en je zult verbaasd zijn – ontspanning komt over je heen. Doe alles langzaam ... om het oude patroon te veranderen, om van oude gewoontes af te komen.

Het lichaam moet eerst zo ontspannen worden als dat van een klein kind, dan pas kun je met de mind beginnen. Ga wetenschappelijk te werk: eerst het eenvoudigste, dan het iets moeilijkere, dan het nog gecompliceerder. En alleen dan kun je je ook in je binnenste wezen ontspannen.

Osho, The Dhammapada: The Way of the Buddha, Vol. 1, Talk #8